Hvorfor vi gør som vi gør og vejbump, der forhindrer os i det

  • Sharebar

Jeg har i lang tid været fascineret af psykologiske principper. Hvad får os til at opføre os som vi gør? Hvordan påvirker man folks opførsel? Hvordan gør man en oplevelse spændende, et produkt interessant eller et tilbud umuligt at modstå. Det er nogle af de spørgsmål jeg vil forsøge at besvare overfor mig selv de næste par år.

Men hvordan hænger psykologien i vores opførsel sammen med usability som sådan? Jeg fandt et godt bud for nyligt i en af Stephen Andersons fremragende slide decks på Slideshare.

Beklager jeg skal være så bøvlet, men prøv engang at bladre til slide 81 i følgende slide deck. (Der er en boks i højre side til formålet).

View more documents from Stephen Anderson.

Her beskriver Stephen sammenhængen mellem usability og de psykologiske principper, som de relaterer sig til vores opførsel. Han ser de psykologiske principper som drivkraften i vores interaktion.

Et eksempel er et køb på en netbutik, med en billig pris på et bestemt produkt. Købet er drevet af vores jagt på det bedste tilbud. Eller en bruger, der opdaterer sin status på Facebook, drevet af kampen om social status og selv-realisering. Dette er psykologiske principper, der ikke på direkte vis, har meget med usability at gøre.

Usability kommer ind i billedet, når vores bruger skal nå de mål, de psykologiske principper lokker vores brugere med. Her fungerer dårlig usability som et vejbump, en blokering af brugerens naturlige interaktion med systemet.

Psykologien er altså drivkraften i interaktionen, mens usability ligger på sidelinien og fjerner friktionen, så brugerens oplevelse bliver så glat og smertefri som muligt.

Vi bliver overstrømmet med udtryk indenfor brugercentreret design; usability, user experience, interaction design, human-computer interaction o. lign. Udtryk, der desværre ikke alle lader til at være klart definerede. Jeg kan dog sagtens bistå Stephen Andersons rollefordeling i forhold til usability og de psykologiske principper.

Om jeg i fremtiden kalder mig selv for usability ansvarlig, user experience designer, interaction designer eller noget helt tredje, er for mig ligegyldigt. Mit arbejde har taget en drejning i en retning, jeg i øjeblikket kalder usability, men som unægteligt er en sammensmeltning af mange forskellige områder. Én ting ved jeg dog; jeg er priviligeret nok til at elske det jeg laver til dagligt og det er jeg taknemmelig for.

P. S. Husk at tjecke hele Stephens slide deck ud. Der er guldkorn derinde!

Kunne du lide artiklen?

Få flere praktiske tips til en bedre online forretning i min månedlige mail.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Giv mig besked ved andre kommentarer via e-mail. Du kan også abonnere uden at kommentere.